W dziedzinie informatyki hasło “interfejs” jest absolutną podstawą, która wiąże się z optymalizacją strony pod kątem UX i SEO. Chodzi o funkcjonalne połączenie pomiędzy systemami bądź urządzeniami, które pracują niezależnie od siebie. Mówiąc wprost nasza komunikacja z komputerem jest przyjemna bądź irytująca właśnie z powodu interfejsu.
Celem projektanta UX jest stworzenie strony tak intuicyjnej, że użytkownicy nie będą mieli ochoty z niej wyjść. Chodzi więc tutaj o aspekty techniczne, ale i wizualne. Wrażenia to ciąg interakcji. Jeśli jesteś zainteresowany tym zagadnieniem i zależy Ci na poprawie jakości swojej witryny, zachęcamy do skorzystania ze strony https://sxo.pl/ux/. Tam dowiesz się więcej szczegółowych informacji na temat projektowania UX.
Znaczenie UX dla optymalizacji SEO
Jeśli wydaje Ci się, że UX to fanaberia i strata czasu, to od razu uprzedzimy, że to duży błąd. Doświadczenia użytkowników w świecie cyfrowym są ściśle powiązane ze wskaźnikami, które wykorzystuje SEO. Tylko Google zna pełną listę czynników rankingowych, ale tak naprawdę każdy z nas wie, że wszystko z czym użytkownik ma styczność, jest ważne. Odpowiednio zaprojektowana strona pozwala na:
- wzrost ruchu,
- poprawę konwersji,
- wzrost sprzedaży w przypadku e-commerce,
- zmniejszenie współczynnika odrzuceń,
- wydłużenie czasu spędzonego w jej obrębie.
Na co zwrócić uwagę podczas planowania strategii UX?
Urządzenia mobilne
Ponad 5 miliardów mieszkańców świata korzysta z urządzeń mobilnych. Mniejsze ekrany wiodą obecnie prym w technologiach cyfrowych. W związku z ich popularnością – erą mobilegeddonu – Google wprowadziło Mobile-First Index, zgodnie z którym pierwszeństwo w procesie indeksowania posiadają witryny dostosowane do urządzeń mobilnych. Tak więc responsywność stała się jednym z czynników rankingowych. Jak zoptymalizować stronę dla małych ekranów?
- wybierz odpowiedni motyw,
- stwórz nawigację po stronie,
- pozbądź się ciężkich elementów,
- zaplanuj rozmieszczenie przycisków,
- ogranicz liczbę reklam.
Core Web Vitals
Od połowy 2021 roku to wskaźniki spędzające sen z powiek niejednego administratora strony. Według badań, jeśli strona internetowa ładuje się powyżej 3 sekund, to istnieje wielkie prawdopodobieństwo, że użytkownik z niej zrezygnuje na rzecz konkurencji. Zadbaj więc o swoje podstawowe wskaźniki internetowe związane z prędkością ładowania się strony i jej elementów.
Linkowanie wewnętrzne
Linki umieszczone w obrębie strony wspierają nawigację po jej strukturze. Dzięki temu tworzymy hierarchię informacji dla użytkowników. Dodatkowo linkowanie pomaga nam ustrzec się przed problemem kanibalizacji słów kluczowych. Nasza strona przypomina bowiem labirynt – musimy zaprosić odbiorcę do meandrowania po jego wnętrzu.
Call to Action
Wezwanie do działania jest jednym z najlepszych sposobów przykucia uwagi użytkowników. Dlaczego warto po nie sięgnąć? Przede wszystkim ze względu na możliwości wygenerowania leadów, pozyskania nowych odbiorców, konwersji i kliknięć. Komunikat ten najczęściej przyjmuje formę ikony z zaszytym linkiem. Najważniejsze cechy wezwania to prostota i czytelność przekazu. Projektując grafikę dla CTA, postaraj się o odpowiedni font, kolorystykę, animacje, hasła. W zwięzły sposób musisz przedstawić korzyści swojej oferty.
Wnioski
Każdy z tych elementów jest Ci z pewnością już znany, teraz tylko widzisz jaki mają one wpływ na poziom UX. Zacznij od czegoś prostego, a następnie udoskonalaj swój interfejs. Jest to trudna sztuka komunikacji ekranu z człowiekiem, dlatego warto jest zatrudnić w tym celu specjalistę UX.